Per motius de prestació de servei i per finalitats estadístiques, utilitzem galetes pròpies i de tercers. Si continueu navegant, considerem que n’accepteu la instal·lació i ús. Per a més informació, consulteu la nostra política de galetes

No em tornis a mostrar aquest missatge.

Advertencia, estàs visualitzant algunes parts traduides de forma automàtica.

Seu electrònica Reus

Cercador de la Seu electrònica


Logo entitat

Ajuntament de Reus

Sol·licitud d'informe d'esforç d'integració social - Inf I

informe obligatori serveix per acreditar l'esforç d'integració per l'obtenció de l'autorització de residència temporal .

qrcodetelemàtic presentialpresencial envelopecorreu postal reqRepresentacioRequereix acreditar representació

Online

Telemàtic amb identitat digital.

Presencial

  Només per persones físiques, en aplicació de l'article 14 de la llei 39/2015

Oficina d'Atenció Ciutadana -OAC- (Pl. Mercadal, 1 - 43201 Reus)

Correu postal

  Només per persones físiques, en aplicació de l'article 14 de la llei 39/2015

Correu postal (Registre general - Pl. Mercadal, 1 - 43201 Reus)


Passos a fer

1

Llegir la informació sobre el tràmit que proporciona la Generalitat de Catalunya

Amb el canvi de normativa cal informar-te adequadament del tràmit que tens que fer i del formulari que hauràs  d'adjuntar com a document a la sol·licitud d'informe que has de fer a l'Ajuntament

2

Preparar la sol·licitud de l'Ajuntament i la documentació que cal adjuntar

Una vegada identificat que el tràmit que es necessita és aquest cal revisar la documentació necessària que trobaràs en l'apartat de: Documentació i impresos, emplenar la sol·licitud i signar-la.

Aquest tràmit comporta pagament de taxa.

a) Si el tràmit es fa telemàticament

Accedeix al tràmit, omple el formulari , adjuntant la documentació que ja tens preparada Una vegada estigui tot emplenat passaràs a validar i signar. El mateix tràmit et demanarà realitzar el  el pagament online amb la teva tarja bancaria. Una  vegada fet el pagament, rebràs el comprovant d’haver presentat la sol•licitud i el pagament realitzat.

b) Presencialment
Cal que demanis cita prèvia. El dia i hora concertat t’has de personar a les oficies d’atenció, presentar la documentació i fer el pagament, si s’escau.

 

3

Enviar tota la documentació a la Generalitat

Si es necessària alguna documentació més, l'Ajuntament es posarà en contacte amb tu per requerir-te-la.

Una vegada concloses les gestions de l'Ajuntament, aquest enviarà directament l'informe municipal a la Generalitat qui, a travès del Departament de Drets Socials i Inclusió emetrà un informe favorable o desfavorable segons si la persona sol·licitant acredita o no un esforç suficient d'integració i rebràs la resposta per part de la Generalitat tal i com preveu el pas 2 d'aquest enllaç (saber-ne més)

El dia 20 de maig de 2025 entra en vigor el Reial Decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel que s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

D’acord amb l’art. 138.1 de l’Estatut d’Autonomia, la Generalitat de Catalunya és competent per elaborar informes en el marc del Reglament de desenvolupament de la Llei sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

Per elaborar aquests informes, la Generalitat de Catalunya col•labora amb els Ajuntaments, on s’han de presentar les sol•licituds.
La competència de l’Ajuntament es fonamenta en l’empadronament de la persona sol•licitant.

Així doncs, el primer pas que han de fer les persones sol•licitants és adreçar-se a l’Ajuntament del municipi on estan empadronades i presentar el formulari de sol•licitud.

Qui ho pot demanar?

Les persones estrangeres que tenen el domicili habitual i estan empadronades a Reus i volen obtenir una autorització de residència temporal per arrelament social, per arrelament socioformatiu o per  circumstàncies excepcionals en el cas de joves extutelats que arriben a la majoria d’edat sense disposar d’una autorització de residència) o o de renovació de l’autorització de residència temporal.

Requisits

Requisits genèrics:

  • Disposar de passaport o cèdula d'inscripció
  • No tenir la ciutadania d’un país de la Unió Europea (és a dir, ser persona estrangera no comunitària).
  • Tenir 18 anys o més. També poden sol·licitar-lo els menors d’edat que es trobin a dos mesos de complir els 18 anys, en el cas que vulguin obtenir l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals.
  • Haver participat en activitats formatives relacionades amb el coneixement i respecte dels valors constitucionals d’Espanya, els estatutaris de Catalunya i els de la Unió Europea, així com dels drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre homes i dones (excepte en els casos d’exempció).
  • Acreditar l'aprenentatge i el coneixement de les llengües oficials (català i castellà), llevat que s’estigui exempt.

Requisits específics (segons cada cas):

Per obtenir l'autorització de la residència per arrelament social:

  • Trobar-se a Espanya i no tenir la condició de sol·licitant de protecció internacional (ni en el moment de presentar la sol·licitud ni durant la seva tramitació).
  • Haver viscut de manera continuada a Espanya durant almenys 2 anys abans de presentar la sol·licitud. Si s’ha estat sol·licitant de protecció internacional, aquest període no compta fins que hi hagi una resolució definitiva (administrativa o judicial).
  • Tenir vincles amb persones estrangeres que tinguin autorització de residència i disposar de mitjans econòmics suficients. Els vincles no poden ser amb cònjuge, parella de fet registrada o familiars de primer grau (pares o fills).
  • A partir del 20 de maig de 2025, les persones estrangeres a qui se’ls hagi denegat o desestimat la seva sol·licitud de protecció internacional de manera ferma (via administrativa o judicial), podran demanar una autorització de residència per arrelament social. Per fer-ho, hauran d’haver estat en situació irregular a Espanya durant els 6 mesos previs a la sol·licitud d'autorització. Aquesta autorització només es podrà sol·licitar fins al 20 de maig de 2026, tret que el Consell de Ministres decideixi ampliar aquest termini.

Per obtenir l'autorització de residència per arrelament socioformatiu:

  • Trobar-se a Espanya i no tenir la condició de sol·licitant de protecció internacional (ni en el moment de presentar la sol·licitud ni durant la seva tramitació).
  • Haver viscut de manera continuada a Espanya durant almenys 2 anys abans de presentar la sol·licitud. Si s’ha estat sol·licitant de protecció internacional, aquest període no compta fins que hi hagi una resolució definitiva (administrativa o judicial).
  • Estar matriculat o cursant una formació reconeguda, o comprometre’s a fer una formació promoguda pel SEPE o el SOC per a ocupacions de difícil cobertura.
  • A partir del 20 de maig de 2025, les persones estrangeres a qui se’ls hagi denegat o desestimat la seva sol·licitud de protecció internacional de manera ferma (via administrativa o judicial), podran demanar una autorització de residència per arrelament socioformatiu. Per fer-ho, hauran d’haver estat en situació irregular a Espanya durant els 6 mesos previs a la sol·licitud d'autorització. Aquesta autorització només es podrà sol·licitar fins al 20 de maig de 2026, tret que el Consell de Ministres decideixi ampliar aquest termini.

Per obtenir l'autorització de residència per circumstàncies excepcionals (menors estrangers no acompanyats):

  • Haver estat tutelat o sota la protecció d’un servei de menors.
  • La sol·licitud s’ha de presentar:
  • Entre dos mesos abans i tres mesos després de fer els 18 anys.
  • Excepcionalment, es pot presentar fins al dia següent de fer els 20 anys si hi ha motius justificats i es pot acreditar. En aquest cas, cal un informe de la comunitat autònoma o de l’ajuntament.

Per renovar l'autorització de residència (quan no es compleix algun dels requisits):

  • Tenir una autorització de residència vigent, pendent de renovar o modificar, i estar dins del període de dos mesos abans de la caducitat, o tres mesos després de la caducitat.
  • També es pot sol·licitar l’informe si:
  • L’Oficina d’Estrangeria ho requereix, o
  • S’ha presentat un recurs de reposició o contenciós administratiu contra una denegació o arxiu.
  • Si ja es va obtenir un informe anterior per regularitzar-se, cal:
  • Acreditar un nivell A2 o superior de llengua, o
  • Demostrar que s'ha fet una formació de 90 hores en català o castellà.

Quina documentació he de presentar?

Sol•licitud de l'Ajuntament d'informe d'esforç d'integració social, signada per la persona sol•licitant, acompanyat de la documentació especificada en la sol·licitud a més de la sol•licitud d’informe d'esforç d'integració social -model INF de la Generalitat de Catalunya que pot descarregar en aquest enllaç

Observacions

La validesa dels informes emesos per la Generalitat de Catalunya seran de 6 mesos, passat aquest termini caldrà iniciar novament la tramitació.

Normativa
Reial Decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel que s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.

Especificacions tècniques dels documents enviats

Els documents enviats telemàticament per les persones interessades han de complir les especificacions tècniques indicades en aquest document.



Impresos relacionats



Departament responsable

  • Pla transversal d'immigració



Ajuda'ns a millorar!

La teva opinió és molt important, el que fem és per tu i ens pots ajudar, valorant la nova carpeta ciutadana i aportant els teus suggeriments.

Fes la teva valoració